En Liten Bit Av Mig

Direktlänk till inlägg 23 februari 2018

Grymt stolt idag!!!!!

Av Jenny - 23 februari 2018 20:00


Tror inte att jag kan sluta le, har nog aldrig varit så stolt som jag är idag.

Idag fick jag verkligen "kvitto" på vad longeringen gör och hur mycket det stärkt Jack's kropp.

När han kom så var han ju bara fet som sagt, fanns ju inte en tillstymmelse till muskel på honom.

Så det viktiga har ju varit att ta det lugnt och bygga upp honom skonsamt.

Finns ju dom som inte alls förstår varför jag ej velat galoppera runt som en dåre mm..

Men nej jag vill att min häst ska hålla länge och då behövde han ner i vikt, samt bygga muskler och ork i kroppen. Han orkade ju knappt ett steg i galopp, knappt trav när han kom.

Eller jo det gick men då fick jag ju verkligen tvinga honom och jag märkte ju att han inte hade orken eller styrkan för det. Jag vill ej tvinga honom, vill att han ska tycka det är kul hela tiden

Så jag har ju skrittat långa turer och travat en del ute, samt tragglat på nere på volten på lina.

Där kan han ju jobba mer i sin takt osv liksom.

Plus att det är ett bra sätt bygga häst som inte har så mycket ryggmuskler heller liksom.

När han kom hade han ju inte en synlig manke, det har han ju idag och dessutom muskler.

 

Men iallafall så har han ju ej orkat galoppen ordentligt nere på volten.

Ett halvt varv har han orkat och även lyckats hålla ihop, så vi har ju kämpat på med det i ur och skur.

Men nu sista tiden har jag ju ridit mycket trav när jag rider ut, kortare turer men mer trav.

Ungefär som man tränar kondition på travarna liksom.

Bara för att öka konditionen, flåset osv...

 

Så idag fick jag verkligen bevisat att vi gör rätt som tar det långsamt.

Han och jag har roligt på vägen, samt att han hela tiden är fräsch.

Samt vikten av att vi båda ska tycka det är roligt.

Idag fixade han nämligen galoppen och orkade hålla ihop den.

Körde 1 varv först och sen trav, så upprepade vi.

Och när jag såg att han tyckte det var roligt så testade jag 2 varv, sen trav 1 varv och så lika igen.

Det fixade han med, så vi körde så ex antal gånger i båda varven.

Låter kanske skit löjligt men jag är så galet stolt över honom och kändes så bra att se honom.

Han tyckte det var så kul och vi slutade innan han fick ta ut sig på något sätt.

 

Detta kan jag leva på länge nu.

Mycket nöjd kille som fick komma ut i hagen igen efter lite massage och godis.

Min fina häst och jag, vi tar oss mot våra moln i vår takt!

 

 

 

 

P&K

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 27 juli 2018 21:45

  Igår blev det lite shopping på stan. Kan inte riktigt själv fatta att jag ens provade klänningar och sedan även köpte dom. Men dom var eller ja är verkligen super fina. Blev 2st, samt lite annat.. Är ju kul att köpa nytt nu när man inte k...

Av Jenny - 16 juli 2018 16:45

    Vilken varm sommar vi har, man minns ju knappt när vi hade regn sist. Skogsbränder som härjar och tror nog att alla önskar att regnet kom nu. Idag fann jag en pool till hundarna så dom ska kunna svalka sig på hemmaplan. Har ju varit slu...

Av Jenny - 13 juli 2018 17:45

  Ja så kändes det faktiskt. Att efter 5v ÄNTLIGEN få fixa till naglarna igen, såg ut som katastrof efter så lång tid. Eller ja var ju lika fina, men galen utväxt och så långa... Bara allmänt i vägen, men nu ärr dom KALAS fina igen.   Ble...

Av Jenny - 11 juli 2018 18:45


        P&K

Av Jenny - 11 juli 2018 18:45

  Idag tog jag med mig lakritsråttan till stranden för första gången. Har bara inte blivit av innan, skit dumt egentligen. Han va så duktig, tyckte det var lite små äckligt först när matte släppte ner honom i vattnet. Men han gick försiktigt ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards